NEPORESKI I PARAFISKALNI NAMETI U SRBIJI 2014
5 koraka do reforme parafiskalnih nameta:
1.Eliminisati dvostruke takse – naplata više taksi za jednu uslugu
PRIMER: Za utvrđivanje ispunjenosti sanitarnih uslova odnosno
opštih i posebnih uslova za higijenu hrane u izgrađenom objektu za
klanje životinja potrebno je platiti tri republičke administrativne takse
plus jednu sudsku taksu plus jednu taksu za troškove postupka.
Ukupno 5 taksi za jednu uslugu.
2.Uskladiti visinu taksi srazmerno ceni pružene usluge
PRIMER: Za overu založne izjave koja se prilaže banci za stavljanje
nekretnine pod hipoteku prilikom uzimanja stambenog kredita pla-
ćala se taksa u sudu u iznosu od 550 dinara na sve iznose stambenih
zajmova, a od 1. septembra 2014, kada su taj posao preuzeli javni
beležnici, košta mnogo više i zavisi od visine stambene pozajmice.
Tako za iznos kredita od 30.000 evra overa založne izjave za uspostavljanje hipoteke košta 10.080 dinara plus PDV.
3.Eliminisati parafiskalne namete za koje se ne dobija nikakva usluga ili vrednost i upodobiti namete njihovoj stvarnoj prirodi
PRIMER: Parafiskalni nameti koje predlažemo za eliminaciju:
• Naknada za formiranje obaveznih robnih rezervi;
• Posebna naknada nosiocima autorskih i srodnih prava.
Parafiskalni nameti čiji je naziv potrebno prilagoditi stvarnoj prirodi nameta:
• Naknada za priređivanje posebnih igara na sreću na automatima (po prirodi porez);
• Sredstva za uvođenje, funkcionisanje i unapređenje sistema za
praćenje, kontrolu i regulisanje saobraćaja (po prirodi porez).
4.Urediti sistem prihoda lokalnih samouprava i vratiti im prihode od taksi koji im po prirodi stvari pripadaju
PRIMER: U praksi je prepoznata situacija u kojoj lokalna administracija
pruža uslugu, a taksa koja se plaća je prihod republičkog budžeta,
npr. izvodi iz matične knjige rođenih, matične knjige venčanih i matične
knjige umrlih. Za izdavanje ovih izvoda naplaćuje se republička
administrativna taksa u iznosu od 120 dinara. U istom tarifnom broju
izvodi na međunarodnom obrascu naplaćuju se 380 dinara. Osim što
vode ove knjige i obezbeđuju plate i uslove rada zaposlenima, opštine
moraju da kupe i obrasce izvoda bez ikakve nadoknade.
5.Izmeniti propise kako bi se obezbedila predvidivost i transparentnost neporeskih nameta
PRIMER: Vlada Srbije je 2009. godine donela Uredbu o visini naknade za izdavanje i produžavanje uverenja o zdravstvenom stanju životinja (“Sl. glas.RS”,26/2009),
u kome je visina naknade po pčelinjoj zajednici utvrđena na 11 dinara.
Samo godinu dana kasnije, Vlada je donela istu Uredbu (“Sl. glasnik RS”43/2010) u kojoj visinu naknade podiže na 64 dinara, što je neočekivani rast od 581% i ne može se opravdati infl acijom i rastom kursa evra u toj godini.
NEPORESKI I PARAFISKALNI NAMETI U SRBIJI 2014
http://www.naled-serbia.org/upload/Document/File/2014_10/Parafiskali_print.pdf
5 koraka do reforme parafiskalnih nameta:
1.Eliminisati dvostruke takse – naplata više taksi za jednu uslugu
PRIMER: Za utvrđivanje ispunjenosti sanitarnih uslova odnosno
opštih i posebnih uslova za higijenu hrane u izgrađenom objektu za
klanje životinja potrebno je platiti tri republičke administrativne takse
plus jednu sudsku taksu plus jednu taksu za troškove postupka.
Ukupno 5 taksi za jednu uslugu.
2.Uskladiti visinu taksi srazmerno ceni pružene usluge
PRIMER: Za overu založne izjave koja se prilaže banci za stavljanje
nekretnine pod hipoteku prilikom uzimanja stambenog kredita pla-
ćala se taksa u sudu u iznosu od 550 dinara na sve iznose stambenih
zajmova, a od 1. septembra 2014, kada su taj posao preuzeli javni
beležnici, košta mnogo više i zavisi od visine stambene pozajmice.
Tako za iznos kredita od 30.000 evra overa založne izjave za uspostavljanje hipoteke košta 10.080 dinara plus PDV.
3.Eliminisati parafiskalne namete za koje se ne dobija nikakva usluga ili vrednost i upodobiti namete njihovoj stvarnoj prirodi
PRIMER: Parafiskalni nameti koje predlažemo za eliminaciju:
• Naknada za formiranje obaveznih robnih rezervi;
• Posebna naknada nosiocima autorskih i srodnih prava.
Parafiskalni nameti čiji je naziv potrebno prilagoditi stvarnoj prirodi nameta:
• Naknada za priređivanje posebnih igara na sreću na automatima (po prirodi porez);
• Sredstva za uvođenje, funkcionisanje i unapređenje sistema za
praćenje, kontrolu i regulisanje saobraćaja (po prirodi porez).
4.Urediti sistem prihoda lokalnih samouprava i vratiti im prihode od taksi koji im po prirodi stvari pripadaju
PRIMER: U praksi je prepoznata situacija u kojoj lokalna administracija
pruža uslugu, a taksa koja se plaća je prihod republičkog budžeta,
npr. izvodi iz matične knjige rođenih, matične knjige venčanih i matične
knjige umrlih. Za izdavanje ovih izvoda naplaćuje se republička
administrativna taksa u iznosu od 120 dinara. U istom tarifnom broju
izvodi na međunarodnom obrascu naplaćuju se 380 dinara. Osim što
vode ove knjige i obezbeđuju plate i uslove rada zaposlenima, opštine
moraju da kupe i obrasce izvoda bez ikakve nadoknade.
5.Izmeniti propise kako bi se obezbedila predvidivost i transparentnost neporeskih nameta
PRIMER: Vlada Srbije je 2009. godine donela Uredbu o visini naknade za izdavanje i produžavanje uverenja o zdravstvenom stanju životinja (“Sl. glas.RS”,26/2009),
u kome je visina naknade po pčelinjoj zajednici utvrđena na 11 dinara.
Samo godinu dana kasnije, Vlada je donela istu Uredbu (“Sl. glasnik RS”43/2010) u kojoj visinu naknade podiže na 64 dinara, što je neočekivani rast od 581% i ne može se opravdati infl acijom i rastom kursa evra u toj godini.
NEPORESKI I PARAFISKALNI NAMETI U SRBIJI 2014
http://www.naled-serbia.org/upload/Document/File/2014_10/Parafiskali_print.pdf
Нема коментара:
Постави коментар